75 jaar Slag om de Schelde

PROJECTBESCHRIJVING

Herdenking 75 jaar Slag om de Schelde / Viering 75 jaar Vrijheid:

4 koren uit de gehele Schelde-regio met elkaar aan de slag

1. Inleiding

In het najaar van 2019 wordt herdacht dat 75 jaar geleden de Slag om de Schelde werd geleverd. Na de landing in Normandië in juni 1944 maakten de geallieerde strijdkrachten al snel flinke vorderingen. Grote delen van Frankrijk en België konden binnen enkele maanden  worden bevrijd. Dat alles ging sneller dan verwacht. Groot probleem voor de geallieerden  was echter de aanvoer van nieuw militair wapentuig, munitie en brandstof, en de verdere bevoorrading van de in de richting van Duitsland optrekkende troepen. Geen van de kleine havens aan het Kanaal of de Belgische Noordzeekust konden daarin voorzien. De grote haven van Antwerpen zou dit wel aan kunnen.

Begin september 1944 viel de haven van Antwerpen zo goed als ongeschonden in handen van de geallieerden. Maar daarmee was het probleem van de aanvoer en bevoorrading nog niet opgelost. Ook het gehele gebied rond de Westerschelde moest veroverd en gezuiverd worden van de Duitse bezettingsmacht. Daarom begonnen de geallieerden in september 1944 de Slag om de Schelde. Dit is de grootste veldslag in de Tweede Wereldoorlog op Nederlands grondgebied geworden. Naar schatting vielen er 50.000 slachtoffers waaronder ruim 10.000 doden. Dorpen en steden werden van de kaart weggevaagd. Met name de Brabantse Wal, Westelijk Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren moesten het zwaar ontgelden.

2. Samenwerkingsproject van vier koren

75 jaar later werken vier koren uit het hele getroffen gebied nauw met elkaar samen om dit te herdenken en 75 jaar Vrijheid te vieren: het Zwinkoor uit Sluis, het vocaal ensemble Cantare uit Goes, de Vlissingse Oratorium Vereniging en Het Concertkoor uit Bergen op Zoom.
In de periode september – november geven zij 4 grote concerten: in september in Breskens rond de herdenking van het bombardement, in oktober in Goes rond de herdenking van de slag om de Sloedam en de bevrijding van Zuid-Beveland, ook in oktober in Bergen op Zoom rond de viering van de bevrijding van deze stad én de Brabantse Wal, en begin november in Vlissingen ter herdenking van de landing van de Geallieerden en de bevrijding van Walcheren.
Op drie plaatsen wordt The Armed Man van Karl Jenkins uitgevoerd. Jenkins componeerde deze mis voor de vrede in het jaar 2000. Het is een statement over vrede en welzijn voor stad en land.  In Engeland en in vele andere landen wordt The Armed man uitgevoerd bij herdenkingen van zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog.
En in Bergen op Zoom wordt het oratorium Annelies van de James Whitbourn uitgevoerd. Whitbourn schreef dit grote muziekstuk over het leven van Anne Frank in 2005.
Ondanks het feit dat beide composities van recente datum zijn, worden ze over de gehele wereld uitgevoerd; ze maken veel indruk en veel emoties los. In de vier concerten wordt gebruik gemaakt van multimedia: beeld, licht, geluid.
Bij de concerten in Vlissingen en Bergen op Zoom wordt ook nadrukkelijk stil gestaan bij het lot van de Joodse gemeenschappen in deze plaatsen.
Aan de drie uitvoeringen van The Armed Man wordt meegewerkt door het kinderkoor Hemelsblauw uit Middelburg.

De vier deelnemende koren werken nu al bij de voorbereiding en straks bij de feitelijke organisatie nauw met elkaar samen. Koorleden kunnen naast het ‘eigen’ concert ook meedoen aan de concerten van de andere koren. Zo versterken zij elkaar. Repetitieschema’s worden op elkaar afgestemd. Sponsorgelden en subsidies worden gezamenlijk geworven.
Orkesten en solisten worden gezamenlijk ingekocht. Gerekend wordt op zo’n tweeduizend bezoekers van de concerten. Zodra de financiering rond is verschijnt het programma met  alle verdere details op de websites van de koren.

3. Uitgangspunten en verdere projectbeschrijving

- 4 concerten in het kader van 75 jaar Slag om de Schelde, in 4 regio’s in Zeeland/West-Brabant.
- de 4 koren werken intensief samen en versterken elkaar.
- leden van ieder deelnemend koor kunnen (gratis) deelnemen aan de repetities en concerten van de 3 andere koren.
- in alle concerten wordt gebruik gemaakt van multimedia: licht, geluid en beeld; de beelden op grote screens boven en aan de zijkanten van het podium; beelden van vóór, tijdens en na de oorlog van de betreffende regio en van het leven en dagboek van Anne Frank.
- locaties en data:

1. Zeeuws-Vlaanderen / Breskens in de SOW Kerk op 21 september 2019, gekoppeld aan de herdenking van het bombardement op Breskens op 11 september 1944.
2. Bevelanden / Goes in de Grote of Maria Magdalenakerk op 26 oktober 2019, gekoppeld aan de Slag om de Sloedam en de bevrijding van de Bevelanden.
3. Brabantse Wal / Bergen op Zoom in de St. Gertrudiskerk op 27 oktober 2019, gekoppeld aan de bevrijding van Bergen op Zoom.
4. Walcheren / Vlissingen in de St. Jacobskerk op 2 november 2019, gekoppeld aan de bevrijding van Vlissingen en Walcheren.

- in Breskens en in Goes wordt The Armed Man van Karl Jenkins uitgevoerd.
- in Vlissingen wordt ook The Armed Man uitgevoerd,  met na de pauze de Chichester Psalms van Leonard Bernstein, gecomponeerd in 1965,  als eerbetoon aan de tijdens de oorlog geëlimineerde Joodse gemeenschap.
- in Bergen op Zoom wordt het oratorium Annelies van James Whitbourn, gecomponeerd in 2005 uitgevoerd. Na de pauze wordt het Requiem van Whitbourn uitgevoerd. Dit werk is gecomponeerd in 2007.
- in Breskens en in Goes wordt gewerkt met een klein instrumentaal ensemble; in Bergen op Zoom en Vlissingen met een orkest in grote bezetting.
- voor alle vier de concerten zijn solisten nodig.
- de concerten van het Zwinkoor, Cantare en de VOV staan onder leiding van Pim Overduin. Het concert van Het Concertkoor Bergen op Zoom staat  onder leiding van André Telderman.
- solisten en dirigenten zijn ervaren professionele musici, die dit moderne repertoire ten volle beheersen.
- toegangskaarten in Breskens€ 15,00; in Goes € 20,- en in Vlissingen en Bergen op Zoom: € 25,00 (gemiddelde prijs).
- verwacht minimum aantal bezoekers per locatie: Breskens 350, Goes 400, Bergen op Zoom 500, Vlissingen 500. Voor de verkoop van kaarten is dit als taakstelling van en tussen de koren overeengekomen.

Over dit 4-korenproject is op 25 april jl. contact geweest met de provincie Zeeland en het Nationaal Comité 4 & 5 mei.
De nationale viering van 75 jaar Vrijheid start op 31 augustus 2019 in Terneuzen.

4. Comité van aanbeveling

Drs. A.R.B. van den Tillaar, burgemeester van Vlissingen
Mr. M.M.D. Vermue, burgemeester van Sluis
Drs. L. Meeuwisse, wethouder van Goes