Die Schöpfung - Joseph Haydn

Joseph Haydn (1732 – 1809) is een groot deel van zijn werkzame leven in dienst geweest van de Esterházy’s in Oostenrijk en Hongarije. Als kapelmeester van deze familie verzorgt hij de concerten van het hoforkest. In 1790 overlijdt Haydn‘s broodheer vorst Nicolaas I en het eerste wat diens opvolger doet is het hoforkest opheffen en Haydn met vervroegd pensioen sturen. Haydn kan zo op 58-jarige leeftijd in alle vrijheid ‘opnieuw ‘ beginnen…
Alle vele jaren wachtte op hem een uitnodiging om naar Londen te komen. Zijn vervroegde pensionering biedt hem eindelijk de gelegenheid om die  uitnodiging aan te nemen. Hij dirigeert er met groot succes zijn eigen werken. Meerdere reizen naar Engeland volgen. De impact van een oratorium heeft Haydn daar voor het eerst ervaren. In 1791 woont hij in de Westminster Abbey in Londen het grote Handel Festival bij. Haydn is diep onder de indruk: hij schrijft in zijn notitieboekje dat er wel  885 musici aan deelnemen.  En er wordt verteld dat Haydn bij het horen van het Halleluja-koor uit de Messiah weende.

In Londen krijgt hij het libretto in handen voor een muziekstuk gebaseerd op het Bijbelse scheppingsverhaal. Dit libretto was 40 jaar eerder al aangeboden aan Handel, maar die heeft er niets meegedaan. Haydn doet dat wel, en binnen enkele jaren is zijn Die Schöpfung gereed. De eerste uitvoering in 1798 – toen nog in besloten adelijke kring – is meteen een groot succes. In 1799 volgt de eerste openbare uitvoering in het Burgtheater te Wenen. Er zijn ruim 200 musici bij betrokken. 18 bewakers en een dozijn politiemensen zijn nodig om het enthousiasme van het aanwezige publiek te beteugelen.

Daarna verovert Die Schöpfung binnen zeer korte tijd geheel Wenen en begint de triomftocht ervan door Europa. Haydn heeft tot 1803 tientallen uitvoeringen ervan gedirigeerd.

Nu komt Die Schöpfung op 22 december as. naar de St. Jacobskerk in Vlissingen; een kerk met een prima akoestiek, met een uitstekende verwarming en met goed zittende stoelen met armleningen.

Voor dit concert tekenen de Vlissingse Oratorium Vereniging en zijn dirigent Pim Overduin;

met uitmuntende solisten, met het bekende Holland Symfonie Orkest en met de organist van de St. Jacobskerk, tevens vaste begeleider van de VOV op de … forte-piano.

Verder verleent het bewegingstheater van Christie Rosseel zijn medewerking. De beeld- en lichtregie is in handen van Ton Lamper, beeldend kunstenaar uit ‘s-Heer Arendskerke.

Het wordt een concert , geheel passend in de kersttijd, met mooie verrassingen.

Kaarten zijn vanaf 16 oktober verkrijgbaar via www.zeeuwsconcertkoor.nl

De kaarten kosten:

- € 30,- voor een gereserveerde plaats in het middenschip van de kerk; dit is een plaats met stoelnummer

- € 25,- voor de overige, niet-gereserveerde plaatsen in de zijbeuken en op de balkons

Korting is er voor jongeren tot 18 jaar, CJP-houders en donateurs van de Stichting Vrienden van de Vlissingse Oratoriumvereniging. Zie daarvoor onze website.