Een zondagmiddag bij Felix Mendelssohn thuis

Recital door Annegeer Stumphius

in het kader van het 'Mendelssohn in Zeeland' Muziekfestival 2016

Locatie: het Speelhuus, woonzorgcentrum Ter Reede, Vredehoflaan 370, 4382 CJ Vlissingen
Datum: zondag 11 december, aanvang 14.15 uur

Medewerkenden:
Annegeer Stumphius – sopraan
Joel Wöpke – cello
Jos Vogel – piano

Annegeer Stumphius is afkomstig uit Vlissingen. Op jeugdige leeftijd werd zij lid van de Vlissingse Oratorium Vereniging. Na haar studie aan het conservatorium van Rotterdam volgde zij masterclasses bij Elly Ameling, Gerard Souzay, Robert Hol en Elisabeth Schwarzkopf. Zij vestigde zich in München, waar zij lange tijd verbonden is geweest aan de  Bayerischen Staatsoper met o.a. Wolfgang Sawallisch als dirigent.
Momenteel heeft zij in München een praktijk als zangpedagoog en coach van jonge talenten.
Annegeer Stumphius werkt op uitnodiging van de Vlissingse Oratorium Verenigingop 17 december as. mee aan de uitvoering van het oratorium Elias van Felix Mendelssohn-Bartholdy in de Grote of St. Jacobskerk te Vlissingen. Zij zingt daarin de rol van 1e sopraan. De uitvoering van de Elias is het jubileumconcert van de 70-jarige Vlissingse Oratorium Vereniging.

Joel Wöpke is de oudste zoon van Annegeer Stumphius. Na zijn muziekopleiding in München studeert hij nu cello bij Timora Rosler aan het conservatorium van Utrecht.Afgelopen zomer volgde hij met veel succes  masterclasses bij Giovanni Gnocchi (Mozarteum Salzburg) en Troels Svane (Musikhochschule Lübeck).

Jos Vogel is organist van de Grote of St. Jacobskerk te Vlissingen en stadsbeiaardier van Vlissingen. Hij kreeg zijn opleiding aan het conservatorium van Rotterdam. Hij concerteerde op alle grote orgels in Zeeland en daarbuiten. Verder kom je hem regelmatig tegen op een Zeeuws muziekpodium: hij speelt dan veelal continuo-partijen op klavecimbel en kistorgel. Als docent is hij verbonden aan de muziekschool in Terneuzen.
Sedert 1995 is hij de vaste begeleider van de Vlissingse Oratorium Vereniging.

Een zondagmiddag bij Felix Mendelssohn thuis

Felix Mendelssohn-Bartholdy woonde en werkte gedurende vele jaren in Leipzig. Daar was hij muziekdirecteur en Kapellmeister van het ook nu nog zeer beroemde Gewandhausorchester. Ook richtte hij in Leipzig het conservatorium op. Tot zijn vriendenkring in Leipzig behoorden Robert en Clara Schumann. Zij musiceerden met elkaar, en lieten hun composities aan elkaar horen. Ook zijn zus Fanny behoorde tot die kring. Zij was eveneens een zeer getalenteerd musicus. Johannes Brahms was weer zeer verbonden met de beide Schumann-en.
Annegeer Stumphius heeft voor dit recital een programma samengesteld waarin we kennis maken met de liedkunst van Felix en zijn vrienden. Annegeer praat het programma zelf aan elkaar.

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Auf Flügeln des Gesanges
Nachtlied
Bei der Wiege
Die Liebende schreibt

Fanny Mendelssohn-Hensel (1805- 1847)

Von Dir, mein Lieb, ich scheiden muss
Gleich Merlin, dem eitlen Weisen
Stimme der Glocken

Robert Schumann (1810-1856)

Die Lotosblume
Melodram: Ballade vom Haideknabe

Clara Schumann (1819- 1896)

Lorelei
Die stille Lotosblume
Liebeszauber

Johannes Brahms (1833-1897)

2 Gesänge mit Cello:
Gestillte Sehnsucht
Geistliches Wiegenlied

PAUZE

Felix Mendelssohn-Bartholdy

sonate D-groot voor cello en piano
There be none of beauty´s daughters
Das Waldschloss
Allnächtlich im Traume seh´ ich dich
Der Mond
Schilflied
Neue Liebe

Dit is het voorlopige programma;
er kunnen nog wijzigingen in worden aangebracht.
8 oktober 2016