De Elias en het koor (6)

Volop zomer, prachtig weer, volle campings en volle stranden, fietspaden vol e-bikes, ringrijden in ieder dorp op Walcheren; het is ook oogsttijd voor de boeren: enorme landbouwmachines op de velden, dag én nacht, behalve op zondag: Zeeland op z’n best, voor elk wat wils.
Wordt er ook nog gezongen tijdens al dat mooie weer? Martin gaat op onderzoek en ontdekt de koorvlijt van de bassen en tenoren.

Zingen doe je samen. Zingen is een activiteit die goed is voor lichaam en geest. Zingen is goed voor lijf en leden, voor hart en longen. Zingen maakt emoties los en leert je om daar mee om te gaan. Zingen brengt mensen bij elkaar, zingen leert je om kritisch naar jezelf en naar anderen te luisteren. In een koor leer je om de mooie dingen die je in een muziekstuk beleeft met elkaar te delen. En je leert ook dat je het in je eentje niet kunt, en dus de anderen nodig hebt. Vandaar dat als koorleden  op een repetitie niet aanwezig zijn ze al snel gemist worden.
Bij een kleine groep als de tenoren speelt dat helemaal. Ons koor telt op dit moment 16 tenoren. Zijn er een paar afwezig - wegens vakantie of gewoon vanwege het werk – dan laat zich dat onmiddellijk gevoelen. Je rekent op elkaar.
Ter bevordering van de teamspirit, maar natuurlijk ook ter training van al die Elias-nootjes, organiseren de tenoren – ook in het zomerverlof – hun tenoren-koffie. Eerst een uur hard werken, dan koffie. Er is altijd wel iemand die wat lekkers meeneemt. En nog belangrijker: tijdens de koffie hoor je veel van en over elkaar. Van pasgeboren kleinkinderen tot een nieuwe job. Je hoort hoe het mensen vergaat en hoe ieder in het leven staat.

Een aantal bassen hebben een wekelijkse bas-club opgericht: zij noemen zich het bas-kwartet. Zo te zien op de foto drinken ze koffie en zingen ze tegelijk…
In een huiskamer, rond de tafel, in klein of in  groot gezelschap: het is een uitdagende bezigheid. Aan tafel hoort iedereen meteen wat je nog niet kent, waar je de mist ingaat.  Omgekeerd natuurlijk ook. En dan is het fijn dat je daar niet op afgerekend wordt, maar juist door je collega-zangers wordt gestimuleerd. Zo kom je al zingende de zomer door! En met een energie-slurpende Elias voor de boeg zijn dat prima initiatieven.

Sint Laurens, 10 augustus 2016