Elias en het koor (7)

Eind september gaat het koor met de Elias onder de arm op pad. Het Korenfestival aan de Merwede in Sliedrecht biedt de gelegenheid om delen uit de Elias ten gehore te brengen. Drie optredens in drie verschillende kerken; met telkens 4 grote koorstukken uit de Elias op het programma, en afsluitend het Te Deum van Haydn. Jos Vogel is mee voor de begeleiding. Martin doet verslag.

Een dagje uit. Met de bus op pad. Koffie en bolussen aan boord. Mooi nazomerweer. Een dagje heerlijk met elkaar zingen. Wat wil je nog meer?
Op zo’n dag is ons koor in goede doen. We laten ons van ons beste kant horen. We treden op in vol ornaat met onze groene festival-bloem op jasje, jurk of revers.
Drie keer een programma brengen met overtuiging is een inspanning. De spanningsbogen in de Elias zelf zijn natuurlijk groter. Ik heb ze al eens eerder omschreven als een uitputtingsslag.  Daarom is het goed te ervaren - en jezelf daarin te disciplineren - om 25 minuten achter elkaar vol gas te geven, geconcentreerd te zingen en de dirigent te geven waar hij om vraagt.
Na ieder optreden weet je des te beter waar het nog aan mankeert. Het enthousiasme waarmee je als koor zingt draag je echter ook over. Te horen aan het applaus dat we na ons laatste optreden in het grote kerk van Sliedrecht kregen, heeft het publiek dat ook goed aangevoeld.

Voor Pim Overduin was het natuurlijk ook een beetje ‘thuis’-komen. Van 2003 tot 2015 was hij in Sliedrecht de dirigent van de Christelijke Oratorium Vereniging Soli Deo Gloria. En dat heeft er voor gezorgd dat er regelmatig een uitwisseling is tussen onze koren. Meezingen met de Matthäus-Passion in Sliedrecht: je bent er altijd welkom. En op hun beurt zijn ze weer voor ons beschikbaar: we waren met een niet-compleet koor naar Sliedrecht gekomen en de gaatjes erin werden als vanzelfsprekend door hen opgevuld.
Mijn dag in Sliedrecht werd met andere VOV-tenoren afgesloten met een glas op een terras boven de Merwede-haven. Het aftellen naar de echte uitvoering van onze Elias is begonnen.

Sint Laurens, 26 september 2016