Codes in een partituur: regie over woord en licht

Het is alweer ruim een jaar geleden dat ideeën kwamen opborrelen om van de Elias iets bijzonders te maken. Ideeën die beelden opriepen, en beelden die weer woorden moesten bevatten.
Het begin van een creatief proces, waarbij steeds op de achtergrond in eindeloze herhalingen de muziek van Mendelssohn klinkt.
Als je van tevoren had geweten hoeveel tijd het zou gaan kosten, had je het dan gedaan? vroeg laatst iemand aan Martin. Het antwoord zit in de Elias zelf: muziek die je - zodra je er aan begonnen bent – niet meer loslaat; muziek met een enorme spanningsbogen; en met woorden die je in je meedraagt.
Oftewel, the making of … is niet in termen van tijd en rendement uit te drukken.
Martin doet weer verslag van de stand van zaken.

Joke, die de beeld- en lichtregie gaat doen, komt in oktober kennis maken met Henk Tjoonk en zijn crew. Tijdens het concert gaat zij in een van tevoren afgesproken geheimtaal de commando’s geven die via een tussenpersoon in de computer van Tjoonk terecht komen. En in die computer zijn straks alle licht-instellingen per moment van handeling en per acte opgeslagen: recitatieven, aria’s, duetten, het terzet, de kwartetten en de grote koorstukken zijn maat voor maat nageplozen en vertaald in codes. Met het geven van zo’n code verandert - door de computer aangestuurd - het totaalbeeld van de Elias.
Joke heeft inmiddels een eerste concept van het lichtplan gemaakt, en daar moet Henk Tjoonk nu zijn zegen aan geven. Spannend dus!

En de teksten? Dit grote werk is inmiddels af. Alle teksten van de Elias zijn in twee grote powerpoint-documenten opgeslagen. Van deze docu’s zijn onmiddellijk kopieën gemaakt, zodat we niet bij een computer-crash het risico lopen alles kwijt te zijn.
In totaal gaat het om 735 dia’s, die allemaal weer bestaan uit minstens 3 lagen: de achtergrond, de tekst zelf en een cijferreeks. In sommige nummers van de Elias, bijvoorbeeld bij de Baäl-koren, verandert de achtergrond langzaam van kleur. En om dat te bereiken moesten er van één plaatje soms wel 15 duplo’s gemaakt worden met telkens een andere kleur-toon.

Maar het is allemaal klaar en op de bank bij Piet Batenburg thuis in Sliedrecht is er op een zaterdagmiddag in oktober al heel hard mee geoefend. Piet bracht vanuit zijn mini-laptop een straalverbinding tot stand met het tv-scherm tegen de wand in de woonkamer, en met de muziek van de Elias erbij, waanden we ons al even in die duistere Jacobskerk. Onze vrouwen, die allebei meezingen in de Elias, verzorgden voor één keer de engelenkoren…

Sint Laurens, 22 oktober 2016