Elias – een 10-daagse veldtocht

De laatste 10-dagen voor het concert ziet de agenda van Martin er als volgt uit:

Donderdag 8 december:
- ’s ochtends overleg over de powerpoint waarmee we de Elias - adverteerders presenteren; Jan, de man van Els, gaat hem (af-)maken.
Deze ochtend staat Annegeer Stumphius uitgebreid geportretteerd in de PZC (= ons eeuwenoude Zeeuwse dagblad). Zij ( = moeder en dochter Stumphius) en wij (= de VOV) zijn er blij mee. Het is ook de ochtend dat Annegeer al voor dag en dauw in München in het vliegtuig stapt en naar Vlissingen ‘vliegt’.
- ’s avonds de lezing van dr. Marcel Zwitser in de Zeeuwse Bibliotheek over de Elias (zie journaal 30)

Vrijdag 9 december:
- ’s ochtends thuis tenorenkoffie; 8 tenori en tenora komen twee uurtjes intensief repeteren, alleen onderbroken door koffie met vlaai.

Zaterdag 10 december:
- ’s ochtends wordt de power point met de teksten van de Elias nog eens doorgenomen. Ons koorlid Anneke levert me een puike vertaling aan van Die Tiefe ist versieget.
- ’s avonds naar het concert Mendelssohn voor mannen in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg.
Ik heb er al veel over horen praten door de mannen die het gaan doen. Mooi initiatief door de KOV genomen in het kader van het 'endelssohn in Zeeland' Muziekfestival: mannen uit de koren van KOV, VOV en Cantare zingen Mendelssohn en tijdgenoten onder leiding van Arno van Wijk.

Zondag 11 december:
- ’s middags het recital door Annegeer Stumphius in het Speelhuus van Ter Reede in Vlissingen.
Het recital heeft een mooie en heel toepasselijke naam mee gekregen: Een zondagmiddag bij Felix Mendelssohn thuis. Annegeer wordt in liederen van Felix en Fanny Mendelssohn, Robert en Clara Schumann, en Johannes Brahms begeleidt door ‘onze’ Jos Vogel. Dat lijkt me geen sinecure voor Jos. Annegeer praat zelf het programma aan elkaar. Het Speelhuus zal ook ongetwijfeld gaan aanvoelen als een huiskamer. Haar zoon Joel Wöpke speelt na de  pauze samen met Léon Bak, zijn repetitor van het Utrechtse Conservatorium, de grote sonate voor piano en cello van Mendelssohn.

Maandag 12 december:
- ’s avonds de laatste koorrepetitie: vroeg beginnen en geconcentreerd doorwerken!

Dinsdag 13 december:
- ’s ochtends heel vroeg op: Annegeer in Vlissingen ophalen en Pim in Middelburg. We moeten naar Delft, waar Pim stipt om 10.00 uur de orkestrepetitie met solisten zal beginnen. Altijd een geweldige belevenis: op die ochtend komen voor het eerst een heel aantal elementen van onze Elias samen.
Met alle solisten moet ik apart hun instructie voor de plaats, het opkomen, en de volgorde daarin doornemen.

Woensdag 14 december:
… leeg: houden zo!

Donderdag 15 december:
- ’s ochtends vroeg op: om 06.45 uur gaat Omroep Zeeland bellen. Ik mag Zeeuw van de dag zijn.
Om 08.30 uur komt Omroep Zeeland naar de Jacobskerk, waar we op dat tijdstip beginnen aan de opbouw van het podium (door de firma Boogaard) en de lichtinstallatie (door de crew van Henk Tjoonk). Om 17.00 uur moet alles er staan.
Om 18.45 uur belt Omroep Zeeland nog een keer om te horen hoe het is gegaan.

Vrijdag 16 december:
- ’s ochtends vanaf 09.00 uur wordt de gehele lichtinstallatie via de computer ingeregeld. De kerk is dan geheel voorbehouden aan Joke, onze beeld- en lichtregisseur, en aan de crew van Tjoonk.
Vóór 16.00 uur moet het allemaal klaar zijn. ’s Middags komt Piet, onze tekstregisseur, de power point op de flatscreens uitproberen.
- ’s middags om 16.00 uur is de voor-generale: zonder orkest, met solisten en met koor. Iedereen kan dan wennen aan beeld en belichting. Ook voor Pim is het de eerste keer dat hij het echt gaat ervaren. Het wordt twee uur hard werken voor hem, zonder pauze.

Zaterdag 17 december:
- ’s ochtends zo nodig nog een keer de beeld- en lichtinstallatie bijstellen.
- ’s middags om 13.30 uur de echte generale
- ’s avonds om 19.30 uur gaan alle lichten in de kerk uit en komt na een groot moment van absolute stilte Elia (= Marc Pantus) in een spotlight tevoorschijn, en zingt zijn huiveringwekkende vloek… De kerk staat dan in donkerblauw floodlight.
De Elias, waaraan door ons koor ruim een jaar intensief is gewerkt, is begonnen.

Sint Laurens, 10 december 2016