Elias – de finale

Op dinsdag 13 december vindt in Delft de orkestrepetitie plaats. De solisten doen daar aan mee.
Het is een weerzien van vele bekende gezichten. Nog één keer doet Martin verslag.

Acht uur vertrek vanuit Sint Laurens. Met een auto vol (= dirigent, Annegeer, Joke en een  tenora) via de dammenroute, de Benelux-tunnelen daarna de nieuwe A4 naar Delft. Achterin wordt jacht gemaakt op de laatste snoep. Bij een pitsstop zorgt Joke voor een heerlijke espresso voor de chauffeur. Muziek is de rode draad in de gesprekken voor en achter in de auto. Muziek verbindt de liefhebber met de professional, de VOV-ers met de mensen die ons support geven. Iets na half 10 zijn we er en stipt om 10 uur klinken de eerste duistere akkoorden van de trombones waarna Marc Pantus inzet; zie foto boven. Complimenten aan Leon de Laat van de Holland Orkest Combinatie: hij heeft gezorgd voor een prachtig spelend orkest met veel jonge mensen.
In de loop van de ochtend wordt ook het dubbelkwartet gerepeteerd. Op de foto onder van links naar rechts: Annegeer Stumphius, Nelleke den Broeder, Jean-Léon Klostermann, MargarethBeunders, Annemarie Verburg, Joost Bout en Peter Wondergem. Een hecht solistenteam! (Jonathan Lagendijk kon er helaas niet bij zijn.)
Drie uur repeteren minus een koffiepauze is te weinig tijd voor zo’n groot stuk als de Elias.  De Elias zelf duurt al ruim twee uur. Dus maakt Pim het op zaterdagmiddag tijdens de generale repetitie met orkest, solisten én het koor af….
’s Middags om half 2 keren we huiswaarts: voldaan, moe; wetend welke uitdaging ons zaterdag wacht.
In de afgelopen maanden hebben we vaak gesproken over de vraag welk muziekstuk nu mooier is: de Matthäus-Passion van Bach of de Elias van Mendelssohn. Het standaard-antwoord is eenvoudig: ze zijn niet te vergelijken. Maar ik kan wel een antwoord geven op de vraag: welk stuk zing je het liefst en heeft je het meest geraakt? Voor mijn antwoord citeer ik graag dr. Marcel Zwitser in zijn lezing over de Elias (zie journaal nr. 30): de Elias steekt er met kop en schouders boven uit …
En tegelijk weet ik dat ik mij in het nieuwe jaar met overgave ga storten op de Matthäus-Passion, die we op zaterdag 1 april in de Jacobskerk gaan uitvoeren.

Dank voor uw belangstelling en hopelijk mag ik u as. zaterdagavond in de St. Jacobskerk begroeten.

Martin Ruppert

Sint Laurens, 14 december 2016