Elias en het koor (1)

Het is in 2015 nog niet eens herfst geworden als dirigent Pim Overduin bij de VOV de partituur van de Elias op de muziekstandaard laat leggen. Het koor zit dan nog midden in de repetities voor het kerstconcert met werken van Handel, Haydn en Mozart. Mendelssohn wordt vanaf dat moment gewoon toegevoegd aan het huiswerk.
In een inleidend praatje vertelt Pim over de Elias. Martin kan het zich nog goed herinneren en doet verslag.

Allereerst vertelt Pim in het kort de inhoud van het oratorium; dus het verhaal over het volk Israël en koning Achab, die de Baäl dienen. En Elia die de opdracht heeft het volk te waarschuwen en voor grotere rampen te behoeden.
Hij vertelt over de opzet ervan: in 5 episoden wordt het leven van Elia verteld/bezongen, en in de 6e episode, tevens de  laatste, wordt God alle lof toegezongen en dank gezegd.
Elias: een oratorium …
- met recitatieven, waarin het verhaal zonder herhalingen wordt verteld;
- met gezongen dialogen tussen de hoofdrolspelers;
- met een volk dat tekeer gaat, natuurlijk gezongen door het koor;
- met prachtige Bach-iaanse koralen;
- met muzikale aardbevingen en hemelvuren;
- en natuurlijk met aria’s vol berusting en Gods vertrouwen.

Een partituur van ruim 200 bladzijden ligt in ieders handen en je zou verwachten dat Pim begint bij het begin. Nee, hij laat het koor meteen vol gaan in een prachtig koorstuk uit het tweede deel. Elia heeft het opgegeven, hij is verlaten door iedereen en de engel komt tot hem. De engel boodschapt dat hij de moed niet moet verliezen. Hij moet naar de berg Horeb gaan: ‘Laat je toorn en gramschap achter je, wees stil en wacht op de Heer.’ En dan zingt het koor: 'Wer bis an das Ende beharrt, der wird selig.' Ook al ken je het nog niet, heb je het nog nooit eerder gezongen, je wordt erdoor de Elias ingezogen…. Kippenvel!

Sint Laurens, 14 februari 2016