Elias en het koor (2)

Tot aan het kerstconcert (december 2015) krijgt het koor de tijd om rustig aan de Elias te snuffelen. Naast het in Elias-journaal 5 genoemde koor Wer bis an das Ende beharrt (nr. 32) wordt er gestudeerd op het openingskoor Hilf, Herr (nr. 1) en het daarop volgende duet tussen het koor en de twee sopranen Herr, höre unser Gebet (nr. 2). Na de winterstop komen de grotere koorwerken van de Elias op de lessenaar. Martin vertelt wat de stand van zaken is in februari.

De totale Elias kent 22 koorstukken, gelijkelijk verdeeld over het eerste en tweede deel.

Van die 22 hebben er 8 het karakter van een recitatief: een stukje van de verhaallijn wordt door één van de solisten (meestal Elia) gezongen, en het koor antwoordt (meestal als het volk). Een prachtig voorbeeld zijn de twee recitatieven waarin Elia het volk tot razernij brengt om zo de god Baäl nog harder aan te roepen:… misschien slaapt hij … verwondt u met messen … dans om het altaar… Het volk is tenslotte radeloos, want er komt geen antwoord van Baäl. Het koor mag die razernij en radeloosheid in presto vertolken.

Tegen het einde van de Elias, kort voor de hemelvaart van Elia, is er een recitatief van slechts één zin waarin gezegd wordt dat de engelen om Elia staan. Één van de engelen heft het Heilig, heilig… aan, waarna eerst 3 andere engelen en daarna het koor dit sanctus uit de Latijnse mis overnemen. Dan blijkt het koor niet meer het volk te zijn dat roept om de dood van Elia, maar het ‘koor der engelen’ te zijn geworden.

Eind februari verwacht de dirigent van ons ruim 90-koppige koor dat het 6 van de 22 koorstukken, waaronder het slotkoor, kent. Maar tijdens ons feestelijk mini-concert op 15 februari in het woonzorgcentrum Ter Reede in Vlissingen, bleek dat er nog een aanmerkelijke discrepantie bestaat tussen kennen en kunnen…

Sint Laurens, 20 februari 2016