Elias en het koor (3)

De vroege Pasen van 2016 zijn bijna voorbij. Na een korte onderbreking pakt het koor de repetities van de Elias op. Het slotkoor van het eerste deel staat op het programma en daarnaast de herhaling van de Baäl-koren.
Nog denkend vanuit de Paas-sfeer verwondert Martin zich over de tekst-keuzen van Mendelssohn.

Het slotkoor van het eerste deel van de Elias sluit de episode over de grote droogte en hongersnood die het volk Israël teisterden af. Elia bidt dat de Heer om zal zien naar Zijn volk en dat Hij de (sluizen van de) hemel zal openen. Vervolgens stuurt Elia een jongen de berg op om uit te kijken over zee: ‘Heeft de Heer mijn gebed verhoord?’ Maar de jongen ziet aan de staalblauwe hemel niets bijzonders gebeuren. Een mooi tafereel, dat zich een paar keer herhaald. Elia dwingt vervolgens zichzelf om nog indringender tot God te bidden. En dan komt de jongen met het bericht dat hij een kleine wolk vanaf de zee ziet komen. Een wolk die zich al snel ontwikkelt tot een complex van wolken en wind en de hemel zwart maakt. ‘Het ruist al sterker en sterker…’, waarna meteen het volk (= het koor) inzet met ‘Dankt de Heer want Hij is vriendelijk’ en Elia voegt daar nog aan toe: ‘… en Zijn goedheid duurt tot in eeuwigheid’.Teksten die Mendelssohn ontleent aan het boek van de Psalmen en ook zo terug te vinden zijn in de liturgie van de Duits-Lutherse kerk uit die tijd. Het slotkoor van deel 1 sluit daar direct op aan: ‘Dank zij U God, u die het dorstige land te drinken geeft….De golven zijn groot en spelen enorm op. Maar de Heer is nog groter in de hemel...’ Een danklied van het volk, weer met teksten ontleend aan de Psalmen.

Waar zit nu de verwondering in?

Zoals Mendelssohn het brengt, lijkt het verhaal hiermee klaar. Met dit grote danklied is alles tot een mooi eind gekomen.Je zou ook kunnen zeggen: het publiek kan met een gerust hart óf naar huis óf de pauze in… Maar je zou van de jonge lutheraan Mendelssohn verwachten dat hij in navolging van Bach breder zou aanzetten en dat hij ergens ook het perspectief van het Nieuwe Testament zal meenemen. Nergens linkt Mendelssohn aan het nieuwe verbond dat met Pasen gegeven is. De Elias is geheel gebaseerd op het oude verbond…

Alhoewel, de puntjes waarmee ik de vorige zin afsloot mogelijk toch iets anders suggeren.

Sint Laurens
Tweede Paasdag 2016