Na een eerste verkenning van de Elias in bijna 10 journaals keert Martin nu terug naar zijn vertrekpunt: het gesprek met Marc Pantus en Pim Overduin op 13 januari in Den Haag (zie de journaals 01 en 02).

Voordat het daar besproken plan verder uitgewerkt kon worden, moest er eerst duidelijkheid komen over de uitvoerbaarheid ervan en natuurlijk de kosten. Daar is in de afgelopen maanden hard aan gewerkt en nu kan aangegeven worden wat de stand van zaken is.

Op 13 januari is het volgende plan in grote lijnen ontworpen:

De Elias voeren we uit ter gelegenheid van 70 jaar VOV.
Onze opdracht: maak er wat bijzonders van!
- Een onvergetelijke muzikale belevenis.
- Een publiekstrekker en mogelijk een nieuwe trend in de performing van de VOV.

Uitgangspunten daarbij zijn:
- Betrek het publiek zo nauw mogelijkbij het muzikale verhaal; de Jacobskerk zal tijdens de uitvoering in donker gehuld zijn.
- Maak gebruik van de dramatische momenten in de Elias, versterk die, maar doe dat met beperkte middelen. Laat dialogen echte dialogen zijn. Wanhoop en eenzaamheid moet men in de kerk kunnen ervaren. En de ‘Dank’-koren moeten groots en indrukwekkend zijn.
Tegelijkertijd blijft de setting wel die van een oratorium. We maken er geen opera van. Er zijn geen decors, wel wordt er gesuggereerd dat er bijzondere plaatsen van handeling zijn.

Verder: solisten in concert-tenue, geen verkleedpartij. Idem koor en dirigent.
We maken daarbij gebruik van bekende theater-middelen:
- Tekstprojectie: de tekst rolt in het Nederlands boven het podium op een rustgevend, groot beeldscherm voorbij. Met herhalingen wordt schaars omgegaan. Er komen geen boekjes met de tekst erin. De tekst van de Elias kan (nu al) gedownload worden op onze website.
- Licht: blauw is het beeldmerk van deze Elias en van Elia zelf; in de 6 verschillende scenes wordt er met licht gespeeld, van boven en van onderen.

Na een eerste fiat van het bestuur werd Martin geattendeerd op het bedrijf Tjoonk Geluid Video en Licht in Goes. Al snel klikte het met eigenaar Henk Tjoonk en zijn crew. De Jacobskerk kent Henk als zijn broekzak. Vele grote theater- en muziekproducties in Zeeland en ver daarbuiten heeft hij voorzien van licht en geluid. Een eerste bijna alles omvattende offerte viel bij het bestuur in goede aarde. Vervolgens is onze podiumontwerper André Colet erbij gehaald en samen met Henk Tjoonk de Jacobskerk nog een keer te onderworpen aan een precieze inspectie en opmeting.

En zo wordt er nu zowel door het koor als achter de schermen heel hard gewerkt aan

…. the making of Elijah.

Sint Laurens, 14 april 2016