Anno 2016 is het amper te bevatten hoe groot de verwoesting van de Sint Jacobskerk was na de grote brand van 1911. De foto in het vorige journaal geeft er een desolaat beeld van. De geheel herbouwde en nadien nog verschillende keren gerestaureerde Sint Jacobskerk is straks het decor voor onze Elias. De kerk zelf is ook het enige decor waarvan in de Elias actief gebruik gemaakt zal worden. Martin vertelt verder over het werk dat ‘achter de schermen’ verricht wordt.

Half april trekt André Colet mij tijdens de pauze van de koorrepetitie aan het jasje. André is bezig met het uitmeten en in tekening brengen van het benodigde podium voor koor, solisten en orkest. Hij vertelt dat hij er niet uitkomt. Er is een probleem: … de kroonluchter die midden boven het vaste podium in de kerk hangt… In de opbouw van het podium zoals we die voorstaan lijkt het of die in de weg komt te hangen.

Maar hoe kun je zeker weten of dat ook zo is? Dat kan alleen als we ter plekke gaan meten.

Zo afgesproken en zo ook gedaan. Plezierig is dat we van de kant van de evenementencommissie van de kerk steeds alle medewerking krijgen om in de kerk ons voorbereidend werk te doen. Ook nu duurt dat al gauw een uurtje en daar moet dan wel een vrijwilliger van de kerk bij zijn.

Bewapend met een eenvoudig oprolbaar meetlint gaan we aan de slag. André schuift het lint tegen de buiging ervan in langzaam omhoog en als het lint eindelijk zonder te knakken de onderkant van de kroonluchter raakt, mag ik het nog doortrekken naar beneden tot op het podium.

De uitkomst geeft een bevrijdende lach op het gezicht van André: ‘Het kan!’

Daarna worden alle maten van het koor van de kerk nog eens opgenomen. Rekenend van achteren naar voren wordt het podium voor het koor zichtbaar, komt ook de aparte ring voor de solisten tussen koor en orkest in beeld, en kunnen we aan de hand van de vierkante meter-norm voor een orkest het podium verder afbakenen. Daaraan voegen we aan beide kanten van de bok nog de plaatsen van handeling uit het Elia-verhaal toe.

Over orkest gesproken: er komt een compleet symfonie-orkest te spelen met op de achterste rijen heel veel koper: hoorns, trompetten, trombones en een tuba. En dat alles in menige passage van de Elias ondersteund door rollende pauken-donders….

Hoe kunnen we ook dat straks in de vormgeving van het podium uitbuiten?

Sint Laurens, 22 april 2016