De Elias en het koor (5)

Half juli is het koor op zomerverlof gegaan. In de twee laatste repetities wordt Pim Overduin bijgestaan door Aleida Post, een goede bekende van de VOV. Zij is lange tijd lid geweest van ons koor en inmiddels vult muziek haar leven. Momenteel studeert zij koordirectie bij Ludo Claesen aan het conservatorium van Maastricht en is zij de vaste repetitor van het Bachkoor BWV in Middelburg.
Het bestuur van de 70-jarige VOV wilde in dit jubileumjaar extra aandacht schenken aan de kwaliteit van het koor. In samenspraak met de dirigent is er voor gekozen om te werken aan de klank- en stemverbetering van de verschillende stemgroepen. Voor het zomerverlof werkte Aleida apart met de sopranen en alten. Na het zomerverlof volgen de tenoren en bassen. En daarna werkt ze nog een keer met het hele koor.
Met het haar kenmerkende en ook aanstekelijke enthousiasme is ze aan deze klus begonnen. Voor veel koorleden dus een hernieuwde kennismaking met een ‘oude’ bekende. En voor dirigent en koor ook belangrijk: nieuwe oren horen weer andere dingen. Natuurlijk ligt de partituur van de Elias daarbij op de lessenaar.
Het koor is inmiddels zover dat het de hele Elias kan doorzingen. Pim adviseert aan het koor om in het zomerverlof de Elias wel bij de hand te houden en bijvoorbeeld met de partituur erbij naar opnames ervan te luisteren.
Ondertussen gaat Martin in dit zomerverlof op zoek naar een beeldregisseur: iemand die sowieso  ervaring moet hebben met regiewerk, maar ook nog eens de partituur van de Elias van begin tot eind moet kunnen beheersen!

Andere klussen die in dit zomerverlof wachten:
- samen met Henk Tjoonk de powerpoint op punt stellen die de teksten van de Elias straks laat zien op grote beeldschermen;
- samen met André Colet het podium klaar stomen; de offerteaanvraag is inmiddels de deur uit;
- de solisten en hun impresariaat informeren over de stand van zaken;
- samen met de penningmeester de kaartverkoop gaan voorbereiden. We gaan voor het eerst werken met gereserveerde plaatsen: plaatsen met rij- en stoelnummer!
- en een overleg van de regiegroep in september voorbereiden.

Het Elias-journaal doet er verslag van, ook in het zomerverlof ….

Sint Laurens, 20 juli 2016